środa, 4 stycznia 2017

Znikające pieniądze na inwestycje lotniskowe. O co tu chodzi?


Media donoszą, że radomskie lotnisko pozyskało kolejne pieniądze w wysokości 45 mln zł. 
Stało się tak poprzez wykup akcji przez prywatnego inwestora firmę Dekada Inwestycje. Tym samym do dyspozycji lotniska przekazane zostało już łącznie 70 mln zł! Przypomnieć należy bowiem, że w tym samym systemie buy-sell-back lotnisko jeszcze na wiosnę 2015r. otrzymało 25 mln zł. Czy te pieniądze poszły na rozwój i inwestycje? 
W założeniu poprzedniego kierownictwa lotniska, miały one zostać przeznaczone na inwestycje, niezbędne do pozyskania przewoźników. W rozmowach z przewoźnikami niejednokrotnie wskazywano, że koniecznym elementem współpracy było (i nadal jest) polepszenie infrastruktury lotniska czyli m.in budowa pasa startowego oraz płyty postojowej. 70 mln zł w zupełności wystarczyłoby na te inwestycje o czym wspominał jeszcze prezes Siwak. Miało to wszystko ruszyć na początku 2015r, wraz z realizacją umowy z firmą Dekada. 
Co się stało?
Po pierwsze decyzją już nowego prezydenta Witkowskiego, który dokładnie na wiosnę 2015r ogłosił, że wstrzymuje inwestycje na lotnisku do końca 2015r, Port Lotniczy podjął jedynie 25 mln zł. Na co? Jak wówczas mówił prezydent i władze lotniska - na bieżącą działalność, a także budowę stacji paliw oraz rozpoczęcie remontu płyty postojowej. Tak to było argumentowane radnym. 15 mln zł miało iść na inwestycje, a 10 mln zł na bieżące utrzymanie lotniska. Co z tego zostało zrobione. Jakież to inwestycje powstały za te 15 mln zł?! Według mnie żadne. Gdzie się to rozeszło? To pytanie do władz Portu, pana prezydenta i radych. Zadam je ja, bo dziennikarze pewnie dociekać nie będą, choć o tym wszystkim pisali dokładnie 2 lata temu. O wstrzymaniu inwestycji oraz o tym na co miałyby iść pieniądze z emisji akcji m.in: 

http://www.cozadzien.pl/wiadomosci/inwestycjeradom/26939.html

http://dlapilota.pl/wiadomosci/pap/tymczasowe-wstrzymanie-inwestycji-na-lotnisku-w-radomiu

Tak więc wszystko o czym pisze, ma poparcie w faktach. 

Nie ma do tej pory ani stacji paliw, ani rozpoczęcia budowy płyty. Pomimo, że jest zgodna na budową przedłużenia pasa startowego z rygorem natychmiastowej wykonalności, tu też się nic nie dzieje. Rygor natychmiastowej wykonalności pozwala na wejście w proces budowy w każdej chwili. Powinny zacząć się przynajmniej wykupy ( w tym zlecenie wyceny) nieruchomości przez Urząd Miejski, bo tego nie będzie robiło lotnisko. 
Co więc się stało z tymi 15 mln zł na inwestycje z I-szef transzy akcji???? Te pieniądze jakoś się rozeszły i nikt nie docieka , ani nie wspomina na co... 

Odszedł prezes Siwak i być może z nim nadzieja na przedłużenie pasa czy budowę płyty. Tak naprawdę na rozwój lotniska. Tak to z tej perspektywy teraz odbieram. Chciałbym się mylić, albo za chwilę pozytywnie rozczarować. O ile prezydent Witkowski potrafi zrobić kilka konferencji na temat postawienia tunelu świetlnego na Żeromskiego, to w przypadku lotniska nikt nie potrafi powiedzieć jednoznacznie jaki jest pomysł, plany czy zamierzenia. Przemilczał ten temat zupełnie w podsumowaniu 2 lat. Nie mamy tu wiele informacji, a to jeden z najważniejszych projektów. Widać nie priorytetowych dla prezydenta Witkowskiego. 

Jest za to kolejne 45 mln zł, które miałem nadzieję, że zostaną przeznaczone na kluczowe inwestycje. Przedłużenie pasa czy budowa płyty postojowej to najważniejsze inwestycje, które pozwolą na lądowanie większych przewoźników. To podstawa  

Są więc teraz spore środki zewnętrzne, które mogłyby spokojnie zostać przeznaczone na przedłużenie pasa startowego (wraz z remontem dotychczasowego - ok. 35 mln zł) i rozpoczęcie budowy płyty postojowej. Co tymczasem słyszymy od władz Spółki?
Słyszymy, że z tych pieniędzy ma być wybudowana stacja paliw dla awionetek (ok. 1 mln zł), co zresztą było obiecywane z poprzedniej transzy 25 mln zł !!!, oraz budowa jakiegoś hangaru do remontów (zapewne kilka mln zł) !!! 
To te inwestycje, na które czekają duzi przewoźnicy? Chyba nie! Wątpię też, żeby czekali na nie potencjalni inwestorzy np z Izraela. Nawet jeżeli Port wykona te 2 małe inwestycje, to co z pozostałymi 40 mln zł? Przepadną w wydatkach bieżących jak wcześniejsze 25 mln zł??? To jakiś błąd komunikacyjny czy robienie z ludzi balona? 
Jeżeli z tych 70 mln zł nie zostanie przebudowany pas startowy i nie powstanie płyta postojowa będzie to jeden wielki skandal. Zostaną wówczas zwyczajnie przejedzone. Lotnisko natomiast nie będzie miało inwestycji, które pozwolą pozyskać dużych operatorów latających w dalszych kierunkach. Za takie zarządzanie miastem i lotniskiem bardzo dziękuję. 



1 komentarz:

  1. niestety Radom nie ma szczęscia do gospodarzy miasta --i to sie potwierdza po raz kolejny

    OdpowiedzUsuń